donderdag 6 maart 2008

High Definition Televisie (HD TV)

Woensdag 5 maart heb ik in de ochtend een seminar bijgewoond dat over de adoptie van HD TV ging (zie ook www.hddagen.nl).
Omdat ik enkele maanden geleden collegiaal het rapport had tegengelezen dat iMMovator naar aanleiding van onderzoek in opdracht van het ministerie van EZ had opgesteld.
Interessant is om te zien hoe een keten de schijnbare innovatie en verbetering voor de consument moeizaam oppakt omdat de kosten en de baten niet evenredig over de keten heen vallen. Dit was ook de conclusie van het onderzoek en vandaar dat hier een schijnbare rol van de overheid ligt om e.e.a. te versnellen met gerichte prikkels.

De dag werd dan ook gestart met een presentatie van Nicole Kroon, directeur ict & toepassingen van het ministerie van EZ. De – wellicht onbedoelde – teneur en uitstraling van haar betoog was dat de overheid met een bepaalde arrogantie naar de marktpartijen kijkt en vindt dat men moeilijk doet. Temeer omdat ze aangaf dat de overheid in de jaren 90 ook al eens had gekeken of er een impuls moest worden gegeven.
De signalen – naar later bleek in de presentaties – zijn echter evident en een arrogante opstelling lijkt me niet passen bij een overheid.
Maar goed, ze gaf ook inhoudelijk repliek op het rapport en vooral de erna gevoerde billateralen. Hieruit blijkt dat niet alle conclusies worden gedeeld door de marktpartijen. En dat komt volgens Ton van Mil vooral omdat niet iedereen het achterste van zijn tong heeft willen laten zijn ten tijde van het onderzoek.

Vervolgens presenteerde Alexander Oudendijk CCO van Ses Astra, een organisatie met een groot aantal satellieten die draaien op de Geo stationaire baan rond de aarde.
Opvallend feit is dat 30 tot 40% van de aangesloten huishoudens uit goed bekabeld gebied komen. Ook in Nederland is dit zo. Komt dit omdat de kabelaars niet goed luisteren naar de wens van de consument? Of speelt schaarste op het net een rol?

Een innovatie op satelliet TV gebied is de duo lnb waardoor twee satellieten tegelijkertijd kunnen worden ontvangen en voorkomen wordt dat de schotel telkens moet worden versteld als een ander pakket wordt gezocht.
Zijn waarneming is dat de adoptie van Hdready toestellen door consumenten nu al drie jaar voor lopen op de voorspelling uit 2003. En dat dit zich verder zal versnellen.

Bij de HDkanalen die via de satelliet worden doorgegeven is er onderscheid in free to air en pay tv. Duidelijk is dat Free to air een moeizaam business model blijkt.
Pro7 in duitsland gestopt met hd free to air.
Op traditionele thuislanden kunnen publieke omroepen het echter wel, zie de BBC die december 2007 gestart en is zeer enthousiast is over het model.

In 2007 ontstonden 74 hd tv kanalen, dit is 1,1% van het totaal aantal TVkanalen via satelliet.
De verwachte groei is niet dramatisch snel. In vergelijking met Amerika is in Europa maar beperkte content beschikbaar. Bskyb in engeland biedt 12 hd kanalen, en is de grootste contractant in europa.
Alexander constateert dat HDReady toestellen er wel zijn, maar dat het aantal huishoudens dat een HDpakket heeft duidelijk achter blijft.
Hij voorspelt verder dat satelliet de grootste distributeur zal zijn voor HDTV mede omdat er geen aanpassingen op de infrastructuur nodig zijn in tegenstelling tot IPTV en DVB-T (zoals KPN Mine en Digitenne bijvoorbeeld, waar bandbreedte een grote issue is).
Deze opmerking moet echter wel met een korrel zout worden genomen want ook satellieten lopen snel vol als iedere zender in full HD gaat uitzenden.

Aanbeveling aan de distributeurs:
Zorg voor variƫteit en kwantiteit.


Seetha kumar is head bbc hdtv, a free to air channel that launched December 2007
BBC has carefully chosen a few segments where HD will be appreciated most. This is sports and performances. The channel broadcasts from 20h-24h in HD and does not accept shows in between that are not HD so that the viewer experience is ensured.
BBC furthermore has a policy that all land mark productions for other channels are produced in HD, they strongly feel that broadcast is legging behind on games, and movies (blueray).
Furthermore, competition in the UK is more evidend with BSkyB, Sky and ITV launching soon.
However there is still a content gap.

BBC as a public service of course believes strongly in Free to air, platform neutral, and unencrypted.


Stephanie Holm head of operations national geography HDTV zoomed into the technical difficulties with HD productions.
HD is not the same as HD. Just as there were three standards in the SD time zone, with HD there are already 17 standards. This can result in numerous cross conversions and consequently problems when piping content between America and Europe for instance.
HD also imposes higher standards on the sound, dolby E/dolby 5.1 (like the weakest link on the chain).
Productions can also contain different source material and old footage. There is no real way to keep up one standard for HD especially with documentaries.


After this technical insight Jan Zwang marketing manager gfk gave an insight in consumer adoption.
Important is the trend of buying larger screens. This forces broadcasters to HD because SD productions on a 60 inch screen don’t look too good.
Also the adoption of new technology by consumers is increasingly fast. The digital camera took 8 years to reach the 1 million sold mark, flat screens took 6 years, the Ipod only took 4 years, and portable navigation systems took 2 ½ years to reach the same landmark.
So if HD is coming, it will be fast.

However the perception of the consumer is unclear. A lot more people state they are HDready, with their set top box as can be if you look into the sales figures. People confuse digital with HD.
There is a task for the advertiser (big brands) to clarify this to the people before large adoption can take place.


Ton van Mil, directeur iMMovator, vertelde dat het rapport liet zien dat producers geen knelpunt zien om naar HD te gaan. Zij schuiven de 15% meerkosten door in de keten. Broadcasters daarentegen zien geen directe incentives en hebben hun vervanging/afschrijvingen planning die natuurlijk niet match met een vervanging van alles dit kalenderjaar.
Kabel en satelliet zijn klaar volgens eigen zeggen en kunnen de extra belasting van HD aan. Iptv en dvb-t zijn zoals al vermeld nog niet klaar.
Het andere pijnpunt, ook al eerder gememoreerd, is de decoders.
De meeste bestaande decoders zijn niet HDready en zo’n decoder kost € 200 extra.

Kortom, het omgaan van de volledige broadcast sector gaat veel minder snel dan de consument en dan andere beeldtoepassingen.

Geen opmerkingen: