woensdag 13 januari 2010

Nieuwjaarsbijeenkomst recruiters united #runjb

Gisteren mijn eerste recruiters united nieuwjaarsbijeenkomst bijgewoond. De bijeenkomst was (zoals ik begreep ieder jaar) een mix van een inhoudelijk topic, een bijzondere keynote die niets met het vak te maken heeft en de bier en bitterballen.
Voor het inhoudelijke topic was gekozen voor een paneldiscussie tussen Marc de Vries (CEO Hyves), Philip van Poecke (sales director Telegraaf) en Quintin Schevernels (coo VNU). Het nadeel van een paneldiscussie is dat er vaak om de brij heen wordt gedraald. Mensen vallen elkaar zelden direct en hard aan. Alleen Quintin gaf zijn ex-collega Philip een aantal keer een kritische reactie. Ook levert de paneldiscussie zelden diepgang op, beter is de 1-op-1 interview vorm waarbij de vragensteller makkelijk 2, 3 stappen dieper op de vraag kan ingaan. De paneldiscussie van dinsdag was niet anders.

Alledrie waren het eens met elkaar dat social media niet in plaats van is, maar dat het ernaast is gekomen... Tsja, zo kan ik ook trendwatcher spelen. Hun pleidooi voor het eigen medium was overbodig, met name die voor print was bevlogen maar een verloren strijd natuurlijk.

Enkele opvallende uitspraken waren:

Philip had een nieuwtje, het heeft alle arbeidsmarkt titels (Carp, Nobilis, Vacaturekrant) onder één afdeling geplaatst. Bijzonder omdat ze daar eind 2008 ook al mee bezig waren...

Marc vertelde dat de opkomst van social media en interactie tussen bedrijven en hun omgeving ertoe heeft geleid dat bedrijven hun echte gezicht moeten laten zien. Je moet eerlijk en authentiek zijn in je response en niet de traditionele window dressing zoals die in arbeidsmarktcommunicatie plaats vond.

Quintin zei dat bedrijven moeten experimenteren: zoek wat werkt en wat niet werkt. Iedereen zoekt en probeert, ook degenen die voorop lopen. Verder is de definitie van social media volgens Quintin niet alleen de grote communities als Hyves en Facebook. Iets dat ik onderschrijf. Ook Sanoma kent bijvoorbeeld een aantal goedlopende social media platformen die aan titels/merken hangen, denk aan Viva en Autoweek. Als er voldoende ruimte voor interactie is, kun je dit social media noemen. Volgens Quintin hebben jobboads een flinke uitdaging, iets waar NVB en intermediair.nl natuurlijk midden in zitten.

Philip vertelde in zijn pleidooi dat print een serieus genomen medium is waar je arbeidsmarktcommunicatie dus 'serieus' wordt genomen. Zooo old school thinking; alsof ik een vacature in de Telegraaf anders beoordeel dan een vacature op Monsterboard... Print heeft zeker een rol in de toekomst, maar niet meer die rol die het ooit had.

Marc constateert dat de markt (advertentiebedragen) bij iedere innovatie kleiner zijn geworden. Print had 540 miljoen euro in zijn piek, jobboards hadden 120 miljoen in hun piek (nog geen kwart!) en Marc vraagt zich af of social media de 120 miljoen gaat halen. Interessante observatie en ik denk dat er een grote waarheid in zit.

Philip zegt dat search door kandidaten steeds meer op google gaat plaatsvinden ipv op jobboards. Zoeken via google levert relevantere resultaten dan zoeken via jobboards. Echter zijn de topresultaten van vacatures die op de job boards omdat deze doorgaans een betere indexering en ranking van google krijgen. De kandidaat zal dus vaak beginnen via google, dan naar een jobboard en vervolgens op de werkenbij-site terecht komen.

In de te verwachten vraag van Gordon Lokenberg over de impact en ontwikkeling van mobiel blijft de discussie oppervlakkig. Volgens Marc moet ieder bedrijf een mobiele strategie hebben en zal website bezoek binnen 5 jaar meer via mobiele devices plaatsvinden dan via de PC. Waar die strategie keuzes over moet maken werd niet uitgediept, jammer. Successen in wervingsland werden er in ieder geval nog niet gedeeld.

De keynote dinsdag was Wilco van Rooijen, beroepavonturier.

Hij probeerde een vergelijking te trekken tussen het bedrijfsleven en expedities, die (ook) als project worden benaderd. Nadeel van deze vergelijkingen is altijd dat topsport extreem is en het bedrijfsleven niet. De uitgangspunten, tips en adviezen van Wilco zijn dus maar ten dele te gebruiken in je dagelijkse werk.

Dit maakte zijn verhaal niet minder indrukwekkend, vooral de expeditie naar de K2 in 2008 waarbij 1 van de 4 teamleden tijdens de afdaling overleed en hijzelf 2 dagen vermist is geweest nadat hij zijn teamleden verliet om zelf de weg naar het kamp terug te vinden.

Geloven in je team, keuzes maken en successen vergroten waren bruikbare adviezen. Daarmee werd het formele gedeelte van de bijeenkomst afgesloten kon volop bijgepraat worden met de bekenden.

Voor volgend jaar:

  • Een goede keynote zet je sowieso aan het denken, er hoeven geen paralellen getrokken te worden
  • Geen paneldiscussie, maar een gesproken column bijvoorbeeld aangevuld met een mooie praktijkcase met diepte interview

Geen opmerkingen: