woensdag 3 februari 2010

Een uitgever als online retailer

Dinsdag 3 februari een zeer interessant Cross Media Café van iMMovator beleefd. De titel deed mij denken aan iets met Jomanda, maar het bleek absoluut niet zweverig ;)

Peter Olsthoorn had onderzoek gedaan naar de webwinkels van de omroepen. Mede door de mediawet mogen zij maar heel beperkt ‘ecommerce’ activiteiten ontplooien. De VPRO leek dit het meest natuurlijk en ook succesvol te doen. De dvd’s van Draadstaal en Koot&Bie blijken niet aan te slepen te zijn. Hier nog weinig invloed van on demand, of het moet zijn dat de gemiddelde prijs voor een dvd terug loopt.

Een belangrijke les die KRO vertelde was dat allerlei ‘Boerzoektvrouw’ items niet liepen via de eigen webwinkel, maar wel via Bol.com. Blijkbaar verwachten bezoekers van de omroepwinkel niet dat ze deze items ook via de omroep konden kopen.

Ter promotie van de eigen artikelen wordt veel gebruik gemaakt van het eigen omroepblad, maar ook barters met andere media (zij plaatsen bij de omroep, de omroep plaatst bij hen). De bartering zit er trouwens goed in, ook bij de uitgevers die na de pauze aan bod kwamen.

Opvallend was dat Discovery channel – pas recentelijk begonnen – specifiek op games focust. Haar kijkers zijn blijkbaar mannen 20-40 jaar en die geven veel geld uit aan games.


Na de pauze kwamen NRC (Gert-Jan Oelderik) en Volkskrant (Rob Haans) aan het woord die hard aan de weg timmeren met eigen webwinkels. Vooral de NRC loopt hierin voorop, maar wilde niet vertellen hoeveel omzet behaald wordt. Wel dat er meer omzet en meer marge dan Volkskrant wordt gemaakt.
Dit terwijl Volkskrant in 2009 een groei van 70% tov 2008 liet zien met een omzet van 9 miljoen en een marge van 20-25%. Op de vraag van Peter Olsthoorn als hoeveel abonnees dit telt bij de NRC, antwoordde Gert-Jan Oelderik dat hij dat niet wist (ik ga uit van minstens 30.000 abonnees), maar wel hoeveel redacteuren daarvoor betaald kunnen worden. Hij noemde het niet, maar ik denk al gauw zo’n 170 redacteuren!

De verwachting bij NRC is dat in de toekomst 50% van de omzet van ‘de krant’ uit retail activiteiten komt. Zo zijn bijvoorbeeld al 20.000 CD’s van Mahler verkocht en afgelopen week zelfs een aantal auto’s!

Alexandra Jankovic van Sparks&Co had onderzoek gedaan en meldde dat Readers Digest al 85% van haar inkomsten uit producten haalt, 2% uit advertenties en 13% uit abonnementen.

Op de vraag waarom NRC en Volkskrant zo succesvol zijn en Sanoma juist de stekker uit de webwinkels heeft getrokken werd – vrij arrogant – geantwoord dat de kranten een duidelijke doelgroep (lezersgroep) hebben die veel groter is dan de versnipperde bladenmarkten van Sanoma. Zo komt 80% van de lezers van de NRC regelmatig terug als online koper, volgens mij een krankzinnig hoog percentage. Het blijft overigens niet bij producten, NRC organiseert bijvoorbeeld ook wielertochten naar de Mont Ventoux samen met Peter Winnen en deze zitten altijd vol!


Een andere vraag was hoe de redactionele onafhankelijkheid en retail activiteiten zich laten mengen. Beide heren vertelden dat dit geen enkel punt was. Volkskrant combineert zaken soms wel, zo schreef Martin Bril een boekje over Bob Dylan en bracht men dit samen met een CD-box uit. NRC combineert geen eigen content met verkoopproducten. Wel ziet men dat kopers verwachten van de krant dat ze bepaalde selecties doen die aansluiten, zo zijn er nauwelijks retouren op aankopen.

Zelf ben ik overigens zeer terughoudend met aankopen via deze bladen. Wat weet NRC nu eigenlijk van wijn? Ze hebben een eigen inkoper, maar ik vertrouw liever op mijn ‘vaste adresjes’. Hetzelfde geldt voor zogenaamde CD/DVD boxen, het is een redelijk toevallige selectie en daar zit lang niet allemaal ‘goed’ spul bij. Maar dus erg opvallend dat online winkels via de kranten zo’n enorme vlucht hebben genomen sinds 2008.

Geen opmerkingen: