vrijdag 5 februari 2010

Marketing Pioneers 2010 #mp2010


Gisteren was ik op uitnodiging van Ayman van Bregt van Pytch te gast op Marketing Pioneers 2010, een jaarlijks congress voor innovatie in de marketing, georganiseerd door Multiscope. Door omstandigheden had ik weer ns dubbele afspraken waardoor ik het gedeelte voor de pauze heb gemist, vooral jammer vanwege de Peptalks (pitches) die werden georganiseerd. Ik noem mezelf niet het prototype online marketeer en zou deze middag dan ook kunnen observeren van relatieve afstand.
Aangekomen in de Zwijger heb ik mij met tegoedbonnen geworsteld richting bar, die duidelijk understaffed was bij dit dorstige marketingpubliek. De zaal was opgezet volgens een modeshow inclusief catwalk. Ik vond een plaatsje op de eerste rij, niet beseffend dat de meeste sprekers op het centrale deel van het podium bleven staan. Het gevolg na drie uur presentaties: een verrekte nek en verdraaide rug, daar helpen geen tien blikjes red bull tegen.
De volgende observatie was een vooral mannelijk publiek (80%), relatief jong (een stuk jonger dan ik met mijn 42 jaar iig), en vooral gekleed in spijkerbroek met colbert (daar zat ik dan in mijn strakke pak en ditto overhemd oud te wezen). Ook was er gedurende de dag geen enkele vrouw die het podium betrad om te spreken, foei organisatie. En dat terwijl op de website van het event een foto wordt gebruikt van een vrouw die het publiek toespreekt (zal wel van vorig jaar zijn).

Maar on topic:
Het programma na de pauze startte met Huib van Bockel (Red Bull) over merkbeleving. Een helder verhaal hoe je als merk meer moet geven aan je doelgroep. Red Bull doet dit door events te organiseren met hun doelgroep en bijvoorbeeld te helpen met het aanleggen van BMX crossveldjes. Huib start zijn presentatie met een vergelijking tussen Haagen Dasch en Ben&Jerry's. Op drie factoren scoort de laatste het beste: lekkerste, meeste facebook followers, waar mensen voor willen werken. Toch blijkt Haagen Dasch het meeste ijs te verkopen. Volgens mij speelt er meer dan alleen imago, maar Huub verklaart het jammer genoeg niet. Wel is Huib geloofwaardig in de nieuwe manier van marketing/contact met je doelgroep waar Red Bull een duidelijke exponent van is.

Volgende spreker is Leen Zevenbergen, ondernemer in hart en nieren, maar begonnen als accountant bij Philips. Leen heeft een aantal zeer mooie oneliners die de zaal op het puntje van hun stoel krijgt. Zo blijkt een gat in de markt bij sommige startups zo groot dat niemand in de gaten heeft dat ze in een gat zitten. En zijn er ook geen klanten te vinden! Wel maakt hij onderscheid tussen behoefte en vraag: de meest succesvolle innovaties zijn ontstaan uit behoefte terwijl er nog geen vraag was (denk bijvoorbeeld aan de sms). Een treurige noot was de constatering dat 95% van de managementboeken ongelezen in de kast verdwijnen; ik voelde me echter gerustgesteld met deze melding en zit er dus mooi op het gemiddelde! Een stuk van de wijsheden die Leen vertelde is overigens ook gepubliceerd via zijn columns op Sprout. Zo ook de vergelijking tussen managers en ondernemers: geef ze de opdracht de winst te verhogen en de manager zal kosten besparen (intern gericht), de ondernemer gaat meer omzet zoeken (extern gericht). Hoewel ik ook weleens een managementboek heb gezien (de kaft) waarop de regel stond: de makkelijkste manier om je winst te vergroten is je prijs te verhogen...
Uit het verhaal van Leen sprak vooral durf: 'het is beter later om vergiffenis te vragen, dan vooraf om toestemming'. Het verhaal van de NS hipo die een fantastisch idee had met een briljant plan eronder, durfde niet omdat zijn baas het niet goed zou vinden... Ook de discussie iemand die droomde om een wereldreis te maken maar excuses verzond om niet te gaan (herkenbaar?). Hoe zou hij de kinderen van school moeten halen? Volgens Leen is dit gewoon met ze aan de hand het pand uitlopen en niet meer terugkomen. 'Als de inspectie vraagt waarom je kinderen niet op school zitten zeg je dat je emigreert. Als je dan na een half jaar wereldreis terugkomt zeg je dat het niet is gelukt.'

In de trilogie van challenges - drie bedrijven waren uitgedaagd om een aantal stellingen aan te vallen - liep het een beetje spaak. Er werd niet aangesloten op de stellingen en het hielp ook niet dat het publiek net vermaakt was door Leen Zevenbergen. De enkele les die ik eruit heb onthouden is de case van Voetbal International waar de content van de website contextueel (dynamisch) wordt aangepast aan de bezoeker. Iemand die veel Ajax leest is vast Ajax fan en uit onderzoek blijkt een Ajaxfan bovengemiddeld vaak ook een voorliefde voor Heereveen te hebben. Het gevolg van deze dynamische website was 80-100% meer conversie op de webwinkel van VI!

De slot keynote van de dag was David Meerman Scott een Amerikaanse publicist en spreker met Dordtse roots. Hij doorbrak de dresscode van de dag door op te treden in een groot pak (zoals David Byrne in de beginjaren van de Talking Heads), op Ecco's met spekzolen, en een stropdas die in Nederland al een tijdje niet verkocht wordt. De kern van zijn boodschap is dat communicatievormen snel veranderen. Een mooi voorbeeld was de Bostonian Dental praktijk van Helaine Smith die een blog schreef over Healthy mouth means healthy Sex. Sindsdien staat ze bovenin google, komt Ben Affleck zijn tanden repareren bij haar en dat zonder één dollar aan marketing uit te geven. Marketeers moeten vooral aan
´unlearning´ doen, een mooie tegenhanger van ´defrienden´. De boodschap aan organisaties is vooral: lose control en eliminate fear, zelfs het pentagon laat medewerkers bloggen!

De publieksprijs voor de beste pytch werd tenslotte gewonnen door Brandfighters, Ayman riep nog op tot een mooie samenwerking met MarketingFacts. Marco Derksen had het goede voorbeeld toen al gegeven en stond aan de bar.
Een leuke middag waar de nodige inspiratie is op gedaan (met dank aan Ayman). ;)

1 opmerking:

Ayman van Bregt zei

Dat was zeker lekker aan de bar, ben je daarom gestopt en de zin niet afgetypt op het einde? :-)